01 02 03 Špinavá kuchyňa je šťastná kuchyňa: Jesť zdravo rovná sa draho? 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Jesť zdravo rovná sa draho?

34
Mnoho ľudí si myslí, že zdravé stravovanie stojí nehorázne peniaze, veľa času a státie v rade v BIO obchode. Nie je však tomu celkom tak.


 Nie som odborník na zdravú výživu, ale nejakými skúsenosťami, preštudovanými článkami a prepozeranými dokumentami o strave a zdravom životnom štýle som sa naozaj naučila žiť zdravšie. Avšak stále prevláda názor, že zdravý životný štýl, teda hlavne zdravá strava je len pre bohatých. Ja si myslím opak. Práve ľudia, ktorý nemajú dosť peňazí, môžu na zdravej strave ušetriť slušné peniaze.

Ak hovorím o zdravom stravovaní nemám na mysli nakupovanie v BIO obchodoch. Áno, občas tam zájdem, ale kupujem tam naozaj iba niektoré veci ako sú napríklad bylinky od Sonnentoru (nekupujem ich kvôli biookvalite, ale kvôli tomu, že zmesami a výberom korenia sa im žiadna bežne dostupná značka nevyrovná), bio (fairtrade) kakao (to kupujem hlavne kvôli tzv. férovému obchodu, lebo verím, že kúpou takéhoto výrobku prispievam na dobrú vec), občas si kúpim nejaké sladké sušienky, ale naozaj iba občas, pretože podľa mňa (takmer) všetko čo kúpite v obchode si viete vyrobiť aj doma, niekedy kúpim tempeh a inokedy jednoducho nič.

Podľa mňa zdravé stravovanie bezpodmienečne neznamená kupovať výrobky v BIO kvalite, hoci sama dobre viem, že BIO je jednoducho lepšie (aj keď v niektorých prípadoch by sa dalo polemizovať), ale tento článok nie je o BIO potravinách, ale o zdravšom stravovaní za rozumnú cenu. Zdravé stravovanie predovšetkým znamená vyvážené a pravidelné stravovanie. Nie som zástanca vitariánov, vegánov ani vegetariánov Všetky tieto "filozofie" ma inšpirovali a vďaka nim som si uvedomila mnoho vecí. V tomto článku nebudem nikoho presviedčať o škodlivosti či prospechu mlieka, mäsa a ďalších živočíšnych tukov, ale budem sa snažiť ukázať zopár možnosti ako jesť lepšie, cítiť sa lepšie a možno trošku odľahčiť domáci rozpočet.

Raňajky - základ vášho dňa

Základom každého dňa by mali byť raňajky. Viem, že sa o tom písalo už veľa, ale je to jednoducho tak. Človek (teda aspoň ja) potrebuje naštartovať svoj metabolizmus a dodať telu energiu. Bolo obdobie kedy som na raňajky jedávala iba čokoládové guličky v mlieku, teda cereálie. Na jednej strane obsahujú zbytočne veľa cukru, ktorý síce dodá vášmu telu energiu, no iba na krátky čas a na strane druhej, priznajme si to, sú vcelku drahé. Nepamätám si presnú sumu, ale myslím, že 500 g balenie stálo okolo 2 eur. Mne osobne to stačilo asi na 5-7 krát. Nedávno som však objavila čaro rôznych kaší, ako je napr. pohánková, ryžová atď. Keďže však nemám ráno toľko času aby som pri jej príprave trávila 20 minút, tak som si kúpila ich instantné verzie. 200 gramové balenie stojí v Kauflande 70 centov a vystačilo mi asi na 5 krát. Keď si k tomu prirátame nejaké to ovocie napr. jedno jablko, mrkva plus nejaké oriešky, vychádza to cenovo približne rovnako a je to oveľa zdravšia verzia ako začať deň. (tieto kaše stačí zaliať vriacou vodou alebo mliekom (ja používam vodu), osladiť medom alebo cukrom (najlepšie trstinovým), prihodiť ovocie a oriešky alebo stačí pridať kakao a energiu na celé dopoludnie máte zaručenú :)).

Desiata

Ak chcete jesť zdravo nezabúdajte, že treba dodržiavať pravidlo piatich porcíí. Mne osobne na desiatu stačí nejaké ovocie prípadne nejaký koláč, ktorý som si upiekla. V podstate je jedno čo si dáte, ale dajte si to!

Obed

A sme pri téme, ku ktorej sa budem asi veľa rozpisovať. Na Slovensku sa za obed považuje iba jedlo s riadnym kusom mäsa a nejakou mdlou prílohou. Mnoho domácností tak funguje dodnes,veď napríklad taký nedeľný obed u mnohých aj dnes znamená rezeň veľký ako baretka a k tomu majonézový šalát. Áno to jedlo je fajn (pre mňa osobne raz do roka stačí, aj to je veľa) ale každý víkend? A potom sa rodičia čudujú ako ich dieťaťu rastú líčka, bruško, že oni sami majú problémy s vyprázdňovaním (síce pre mnohých chúlostivá téma, ale áno je to dôkaz zlého stravovania!), hemeroidy či zvýšený krvný tlak a cholesterol. Keď niekomu poviete, že sa jeho zdravotné problémy vyriešia lepším, zdravším stravovaním tak vám povie, že na to nemá peniaze. Tak teda poďme kalkulovať a uvidíme či to tak naozaj je. Ja som dnes robila na obed pšenovo-zeleninové placky so zemiakmi a šalátom z červenej kapusty a mrkvy. 500 g pšena v priemere stojí 1,65 €, použila som asi tretinu sáčku čo vychádza na 50 centov, 1 brokolicu , ktorú som kúpila v akcii za 55 centov, 1 veľkú mrkvu (zväzok, bolo tam asi 6 kusov, som kúpila za 60 centov, teda jedna mrkva vychádza na 10 centov), 2 vajíčka teda 20 centov (kupujeme domáce, kus za 10 centov), 2 hrste mrazeného hrášku (1 kg hrášku v Kauflande stojí, ak ma pamäť neklame, 1,49, takže tie dve hrste môžeme vyrátať asi na 30 centov), zemiaky stoja cca 0,80 /kg, za hlávku kapusty som zaplatila 85 centov, ale použila som iba polovicu teda cca 43 centov a opäť jedna mrkva teda 10 centov. Ak to prepočítame vychádza to 2,98 teda zaokrúhlene 3 €. UROBILO SA MI 17 PLACIEK (8 z nich som odložila do mrazničky, aby sme ich mali v prípade núdze po ruke). 9 placiek nám vystačí na dva-tri obedy. Teda suma sumárum za 3 eurá máme obed asi tak na 6 dní pre dvojčlennú rodinu.
Aby niekto netvrdil, že nadŕžam vegetariánom (ja ním nie som) tak si poďme prerátať bežný obed Slováka, napr. ten rezeň so šalátom. Kilo bravčového stehna stojí cca 6 eur, dajme tomu, že použijeme iba 0,5 kg. K tomu nejaké veci na šalát.....UPS, už sme dosiahli sumu troch eur a to sme kúpili iba mäso.

Takže v skratke. Uvedomte si, že mäso je niekoľkonásobne drahšie ako zelenina. Ak chcete jesť mäso, jedzte ho v obmedzenej miere. Vaše telo sa vám odvďačí. Budete sa cítiť lepšie a aj budete vyzerať lepšie. Ja takisto jem aj mäso, ale snažím sa jesť hlavne zeleninové jedlá, veľa strukovín, obilnín a pod. Pre telo je to oveľa stráviteľnejšie a pre vaše peňaženky určitá úľava. Zeleninu nakupujte na trhu a hlavne sezónnu, to znamená na jeseň jablká, hrušky, kapustu a pod., v zime nekupujte jahody, hoci sú v akcii, nemajú chuť a na rozdiel od tých, ktoré dozrievali na letnom slniečku nemajú takmer žiadnu výživovú hodnotu.


Olovrant

Olovrant je v podstate desiata, ale popoludní. Platí, dajte si niečo malé čo vám dodá energiu (tým nemyslím kávu).

Večera

Večerajte skoro, teda medzi 18 - 19 hodinou. Samozrejme nie je to podmienka, ale budete mať kľudnejší spánok, pretože telo vám večer už tak dobre netrávi. Teda ak si radi dáte na večeru niečo mastnejšie, odporúčam večerať skôr. Ja si rada dávam na večeru pečivo (pečieme si ho doma) s niečím dobrým, nejakou nátierkou a zeleninou. A opäť sme pri šetrení, radšej si nátierku vyrobte doma, je to lacnejšie a čo je hlavné viete čo jete!

Zhrnutie

K téme zdravého stravovania sa dá písať do nekonečna. Vyšlo už mnoho kníh, štúdii či dokumentov a preto, kto ma skutočne záujem o to, aby bol jeho život kvalitnejší, cítil sa lepšie by si mal vo vlastnom záujme prečítať alebo vidieť aspoň jednu z nich. Nestotožňujem sa so všetkým názormi, no častokrát mi otvorili oči a prehodnotila som svoj život a to ako kvalitne ho chcem žiť. Preto pri zdravom stravovaní platia tieto zásady:
  1. zachovajte si zdravý rozum a správny úsudok, nie všetko čo je v reklame, na bilboardoch je skutočne také dobré, zväčša opak je pravdou (aj v prípade acai mánie). Častokrát ide o marketingový ťah, ktorý chce z ľudí vytiahnuť peniaze. Nie je všetko zlato čo sa blyští!
  2. nakupujte hlavne lokálne a sezónne potraviny, najlepšie na trhu či od malovýrobcov. Rôzne domáce produkty, častokrát za lepšiu cenu ako v nejakom Tescu, nájdete na stránke www.farmicka.sk
  3. Nakupujte vždy so zoznamom, tak predídete tomu, že nakúpite kopu zbytočností, ktoré v skutočnosti nepotrebujete (platí aj pre iné tovary). Skutočne si premyslite čo budete variť, čo všetko potrebujete, nenakupujte zbytočne veľa potravín. Neplytvajte potravinami !(kliknite a pozrite si dokument)
  4. Žiť zdravo neznamená iba jesť zdravo. Hýbte sa! Robte šport, ktorý vás baví, pri ktorom sa uvoľníte, zrelaxujete prípadne dobre spotíte.
  5. Obmedzte príjem cukru. Tým nemyslím cukor ako cukor, lebo aj malé dieťa vie, že cukor je pre naše telo energia. Mám na mysli rôzne sladkosti, cukríky, keksíky, presladené čokolády. Dajte si radšej ovocie alebo upečte si doma vlastný koláč. Odkedy sme prestali kupovať sladkosti prešla ma chuť na sladké. Cukor je droga! Samozrejme ak mám na niečo chuť dám si to a bez výčitiek. 
  6. Neodopierajte si to čo máte radi, pripravte si zdravšiu verziu toho čo máte radi 
  7. Vyhýbajte sa potravinám s obsahom éčiek, farbív a umelých sladidiel. Samozrejme, že ak niečo také zjete nestane sa žiadna tragédia, ale tieto chemické a hlavne škodlivé látky sa v tele hromadia a sú príčinou rôznych chorôb.
  8. Majte radi svoje telo, starajte sa oň. Jedlo je pre naše telo palivo, nie je to odpadkový kôš. Ak sa teraz budete o seba dobre starať, na starobu sa vám to vráti (nie je pravda, že choroby idú s vekom).
  9. Hlavne sa nestaňte fanatikom, ktorý začne iným kázať čo má jesť, aké je čo škodlivé. Je každého osobná vec ako sa stravuje. Možno mu len trochu pootvorte oči ;)
  10. Užívajte si život plnými dúškami!


35 36 37 38