01 02 03 Špinavá kuchyňa je šťastná kuchyňa: Seriál o obilninách začína! 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Seriál o obilninách začína!

34
Mám pocit, že v poslednej dobe mnoho ľudí akoby zanevrelo na obilniny. Asi to bude hlavne kvôli strašiakovi menom LEPOK, lenže nie každá obilnina ho obsahuje. A práve preto, aby sme spoločne spoznali prínos obilnín pre naše zdravie, štartuje tento seriál.




Tento seriál z časti nadväzuje na článok Jesť zdravo rovná sa draho?, pretože tu si ukážeme všetky výhody a možno aj nevýhody konzumácie obilnín, koľko eur či centov jednotlivé obilniny stoja, kde ich môžete kúpiť, pozrieme sa na ich základnú prípravu, obsah výživových hodnôt, liečebné účinky, ich základnú prípravu a niekoľko receptov, ktoré som sama vyskúšala, niekoľko tipov a mnoho ďalších užitočných vecí, ktoré sa vám oplatí vedieť ak sa chcete stravovať zdravo a vyvážene.
Seriál o obilninách je určitá výzva aj pre mňa samotnú, keďže mojím cieľom je vám každý mesiac priniesť jeden diel o jednej konkrétnej obilnine, z ktorej som čosi navarila a samozrejme je to istá forma vzdelávania, na čo sa obzvlášť teším :).

Najprv sa však pozrime bližšie čo sú to vlastne obilniny, ich históriu a na ich celkový prínos pre naše zdravie.


Obilniny (alebo nazývané aj cereálie) sú kultúrne rastliny z čeľade lipnicovitých pestované predovšetkým pre zrno v miernom pásme všetkých svetadielov, v rôznych nadmorských výškach. Obilniny sú jednou z najstarších plodín pestovaných pre ľudskú obživu a pestujú sa už vyše 12 tisíc rokov. Vedeckým výskumom tráviacich orgánov sa zistilo, že prví ľudia boli bylinožravci a podstatnú časť ich obživy tvorili práve obilniny a aj rôzne semená, ktoré zbierali a neskôr aj pestovali.

Medzi obilniny patrí pšenica, raž, ovos, jačmeň, proso, pohánka, kamut, špalda, quinoa,amarant, kukurica, ryža, cirok. Dajú sa rozdeliť na chlebové (napr. pšenica, raž, jačmeň) a nechlebové (napr. kukurica, ryža).

Obilniny zabezpečujú rozhodujúcu časť energetického príjmu z potravín a nemalý podiel i z celkového príjmu bielkovín. Obsahujú 60 až 80 % škrobu (v menších množstvách aj sacharózu, maltózu, glukózu prípadne ďalšie cukry), ďalej obsahujú, už spomínané, bielkoviny (8-13%), pomerne málo tukov (1-5 %), vitamíny najmä skupiny B a E, minerálne látky (horčík, fosfor, draslík, železo, vápnik) a v neposlednom rade vlákninu. Obsahujú množstvo enzýmov ako proteáza, lipáza amyláza a oxido-reduktázy.

Práve obsah bielkovín a minerálnych látok v obilninách znižuje riziko mŕtvice, cukrovky, obezity, rakoviny prsníka a hrubého čreva. Obilniny ďalej podporujú trávenie a peristaltiku čriev (súvis s rakovinou hrubého čreva), pomáhajú pri znižovaní cholesterolu a cukru v krvi. Výrazne prispievajú k nášmu zdraviu ak ich kombinujeme so strukovinami.


V poslednej dobe čím ďalej tým viac sa objavuje intolerancia alebo alergia na lepok (glutén). Čo to vlastne glutén je? Ide o zmes gliadínu a glutenínu v pšenici, v jačmeni je lepok zložený z hordeinu a glutenínu a v raži sekalínu a glutenínu. Keď sa lepok dostane do kontaktu s vodou vytvára mazľavú tekutinu. Množstvo ľudí je na lepok alergický. Takéto ochorenie sa nazýva celiakia a ide autoimunitné ochorenie postihujúce hlavne  tenké črevo. Avšak nie všetky obilniny ho obsahujú. Najznámejšou obilninou, ktorá ho obsahuje je pšenica, ďalej je to jačmeň, raž a špalda, ktorá však obsahuje menší podiel lepku a preto je pre mnohých celiatikov stráviteľnejšia.

Obilniny to nie je len múka, otruby, ale aj celé a lúpané zrná, z ktorých sa dajú vyčarovať skvelé jedlá. O tom všetkom sa dozviete v ďalších dieloch seriálu o obilninách. Verím, že spoločne objavíme čaro týchto tisícročných plodín.

(zdroj: http://sk.wikipedia.org/wiki/Obilniny, http://zdravie.pravda.sk/zdrava-vyziva/clanok/284977-co-by-ste-mali-vediet-o-obilninach/, http://www.jedalne.sk/show.aspx?id=333, http://sk.wikipedia.org/wiki/Lepok, http://benefits.beautyhealthtips.in/health-benefits-eating-cereals/, http://wholegrainscouncil.org/whole-grains-101)

Menovky:

35 36 37 38