01 02 03 Špinavá kuchyňa je šťastná kuchyňa: Skladaný kváskový koláč s jablkami 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Skladaný kváskový koláč s jablkami

34
Ak máte čas a chuť skúsiť niečo nové, určite skúste tento koláčik. Je kysnutý, no nepoužila som droždie, ale ražný kvások. Bála som sa, že bude tvrdý, ale milo ma prekvapil. Koláčik je jemnučký a aj chutný. Príprava je takpovediac "babračka", takže ak sa vám s tým nechce toľko babrať, iba ho jednoducho stočte a urobte závin.


Budeme potrebovať

(na cesto):
140 g ražného kvásku
270 g hladkej pšeničnej múky
50 g trstinového cukru
štipka soli
1 vajce
50 g rozpusteného masla

(na plnku):
3 jablká
100 g  trstinového cukru
1 PL mletej škorice
1 PL kakaa
100 g rozpusteného masla
2 hrste ovsených vločiek

Postup:

Deň pred pečením som si zarobila kvások. Nerobím ho presne, ale iba tak "od oka". Do materského kvásku som dala vodu a ražnú múku tak, aby mi vzniklo hustejšie palacinkové cesto. Nechala som cez noc postáť.
Ráno som si odliala 140 g kvásku, pridala som k nemu všetky prísady potrebné na cesto. Vypracovala som hladké, elastické cesto. (Ak cesto bude suché môžete pridať trošku mlieka, ale pravdepodobne to nebude potrebné). Nechala som kysnúť cca 2 - 3 hodiny kým cesto nezdvojnásobilo svoj objem.
Jablká som olúpala, vybrala jaderníky a nastrúhala nahrubo. V miske som si zmiešala cukor, škoricu a kakao. Ovsené vločky som namočila (cca na pol hodinu, ak chcete aby vám to pod zubami chrúmalo nemusíte ich namáčať)
Cesto som vyklopila na pomúčenú dosku a rozvaľkala (cca 60x30 cm) (cesto sa dosť lepí na podložku takže budete potrebovať veľa múky). Potrela som ho rozpusteným maslo, rovnomerne som rozsypala ochutený cukor a poukladala som nastrúhané jablká (z jabĺk vytlačte šťavu) a polejte zvyšným maslom (zabudla som to potrieť maslom, tak som ním potom koláč vo forme poliala).
Teraz prichádza tá zaujímavá časť. Tí, ktorí sa s tým nechcú babrať, jednoducho urobte závin, dajte na plech a nechajte kysnúť ešte hodinu, ale tí, ktorí si chcú spestriť deň a mať kakao až za ušami tak čítajte ďalej :). Cesto aj s plnkou som rozkrájala na pásy (šírka približne ako je široká vaša forma), tie som následne na seba poukladala (zavolajte si niekoho na pomoc, lebo zle sa s tým manipuluje) a nakrájala na štvorce (opäť som si to vymerala podľa formy). Takto narobené "kôpky" poukladáme na výšku do obdĺžnikovej formy (formu som si vymazala maslom a vysypala strúhankou, ale môžete si formu vystlať papierom na pečenie a ušetríte si tým vyklápanie koláča z formy a jeho následne rozsypanie - to vysvetľuje tie omrvinky na fotke). Prikryte a nechajte kysnúť ešte hodinu. Pečte pri 180 °C 30 - 40 minút.

Hoci je s ním "babračka" myslím, že to stojí za ten každý jeden dokonale ochutený kúsok.

Menovky: , , ,

35 36 37 38