01 02 03 Špinavá kuchyňa je šťastná kuchyňa: Grilovaný losos s bielou špargľou a omáčkou Mornay 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Grilovaný losos s bielou špargľou a omáčkou Mornay

34
Bielu špargľu som kúpila pretože som ju ešte nejedla a chcela som ju ochutnať a zistiť či je rovnako chutná ako jej zelená sestra. A čo som zistila? Že je bledá asi od závisti, keďže jej farebná sestrička je oveľa chutnejšia.
Keď som už mala špargľu v košíku (mimochodom BIO Záhorácka špargľa) a blúdila som po obchode čo k nej uvariť udrel mi do oka losos (v akcii) a nové zemiačky. A keďže som vedela, že doma ma čaká časopis Gurmet s francúzskou tematikou, voľba bola jasná - omáčka Mornay (ešteže som mala doma čedar!).
Mimochodom omáčka Mornay je skvelá k zapekanému karfiolu, so špenátom a vajcom, ku grilovaným rybám a morským plodom (tak vraví Gurmet, a že k rybe pasuje to je fakt!)


Potrebujeme:

čerstvého lososa s kožou
nové zemiačky
bielu špargľu
maslo
citrónovú šťavu
olivový olej
čerstvá petržlenovú vňať
soľ
mleté čierne korenie

na omáčku Mornay:

15 g masla
15 g hladkej múky
250 ml plnotučného mlieka
25 ml smotany na šľahanie
1 žĺtok
50 g strúhaného čedaru
soľ
mleté biele korenie
štipka mletého muškátového oriešku

Postup:

Nové zemiaky si dobre umyjeme (mám na to špeciálnu kefku, ale nemusí byť), nelúpeme. Nakrájame na štvrťky, dáme do studenej vody a privedieme k varu. Osolíme a varíme kým zemiaky nie sú mäkké (cca 15 minút).
Konce zo špargle odrežeme, a celú ju olúpeme (najlepšie škrabkou na zemiaky). Privedieme si k varu vodu, osolíme ju, pridáme kúsok masla, pár kvapiek citrónovej šťavy a vhodíme špargľu. Varíme cca 10 minút, kým špargľa nie je mäkká (otestujte vidličkou). Scedíme.
Lososa si umyjeme a osušíme papierovou utierkou, osolíme a okoreníme z oboch strán. Panvicu si rozpálime na miernom ohni, nalejeme asi 1 PL olivového oleja a položíme lososa kožou smerom dolu. Grilujeme cca 10 minút (priznám sa, že vôbec neviem grilovať lososa :D, vždy doňho nakúkam či už je hotový) a potom obrátime a grilujeme ešte asi 4 minúty. Losos musí ostať šťavnatý.

Omáčku Mornay si pripravíme nasledovne: 

Najprv si pripravíme klasickú bešamelovú omáčku. Do hrnca dáme maslo a na miernom ohni ho rozpustíme. Pridáme múku a za občasného miešania (miešame metličkou) restujeme cca 2 - 3 minúty.
Za stáleho miešanie prilievame studené mlieko a pozvoľna privedieme k varu. Keď sa omáčka začne variť, znížte plameň na minimum a varte za občasného miešania 10 minút. Bešamel osoľte, okoreňte a pridajte muškátový orech. Odstavte.
Bešamel nechajte trochu vychladnúť. Medzitým si smotanu zmiešajte so žĺtkom. Pomaly za stáleho miešania vlejte smotanu s vajcom a na miernom ohni priveďte k varu. Hneď ako začne bublať oheň úplne zoslabte a za občasného miešania varte 10 minút. Odstavte a pridajte nastrúhaný syr a miešajte kým sa úplne nerozpustí. Prípadne ešte osoľte a opeprite.
Omáčku udržujte v teple a na vrch poukladajte tenké plátky masla, aby sa nevytvorila škrupinka.


Menovky: , , , ,

35 36 37 38