01 02 03 Špinavá kuchyňa je šťastná kuchyňa: Pumpernickel 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Pumpernickel

34
Tak toto je najzvláštnejší chlieb aký som kedy robila. Keď som zbadala jeho fotku  v knihe APETIT - Slané pečení, tak som sa na prvý pohľad zamilovala, no na druhý pohľad (na stranu oproti) som neverila vlastným očiam z čoho všetkého je upečený - káva? kakao? bulgur? melasa? kmín?. No uznajte bizarná kombinácia, ktorá však naozaj funguje. A práve to ma na ňom tak lákalo, musela som to skúsiť. Keby mi trochu neprihorel spodok, tak by som bola s výsledkom maximálne spokojná! :D


A čo to vlastne ten pumpernickel je? Je to typický nemecký ražný chlieb, ktorý sa piekol veľmi pomaly (až 24 hodín) a vďaka takémuto pomalému pečeniu získaval svoju typickú hnedú farbu a chuť. V súčasnosti, z časových (praktických) dôvodov, sa do cesta pridáva melasa, ktorá aspoň z časti vytvára zdanie, že jete tradičný chlieb pumpernickel.


Potrebujeme:

1/2 čerstvého droždia
1 1/2 PL trstinovej melasy
250 ml špaldovej kávy (ak nemáte uvarte si obyčajnú či zalejte instantnú, zrnkovú nezabudnite precediť)
150 g pšeničnej hladkej múky
150 g ražnej hladkej múky
50 g kukuričnej múky
45 g bulguru
2 PL kakaa
2 ČL rasce (mala by tam ísť celá rasca, ja som nemala, tak som dala mletú)
1 ČL soli

Postup:

Najprv si uvaríme kávu a necháme ju vychladnúť. Keď je káva vlažná nalejeme ju do misky, pridáme rozdrobené droždie, melasu a premiešame a necháme vzísť kvások.
V druhej miske si zmiešame všetky druhy múky, bulgur, kakao, rascu a soľ. Suchú zmes pridáme ku kvásku a vypracujeme cesto. Spočiatku sa cesto bude trocha lepiť, ale čím dlhšie ho budete miesiť tým bude elastickejšie.
Vymiesené cesto prikryte utierkou a nechajte kysnúť cca 1 hodinu alebo kým nezdvojnásobí svoj objem.
Vykysnuté cesto vyklopte a vytvarujte bochník dlhý cca 30 cm, dajte na plech vyložený papierom na pečenie, prikryte a nechajte kysnúť ďalšiu hodinu.
Po vykysnutí chlieb potrite vodou, poprášte kukuričnou múkou, posypte rascou a urobte doňho zárezy.
Rúru si vyhrejte na 200 °C (aj s plechom na spodku), vložte chlieb, na spodný plech nalejte vodu a rýchlo zavrite. Pečte cca 15 minút a potom zoslabte na 180°C a pečte ďalších 20 alebo kým po poklopaní na chlieb nepočujete dutý zvuk.
Chlieb vyberte a nechajte vychladnúť na mriežke.



Menovky: , , , ,

35 36 37 38