01 02 03 Špinavá kuchyňa je šťastná kuchyňa: Ako som robila zeleninový vývar 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Ako som robila zeleninový vývar

34
Vyhadzujete časti zeleniny, ktoré neplánujete v jedle použiť? Chyba! Ja si tieto kúsky odkladám do mrazničky s cieľom uvariť z nich zeleninový vývar. Teda varila som ho prvýkrát a po tomto mojom malom úspechu to určite nebolo naposledy.


Nebudem vás zahlcovať teóriou prípravy vývaru lebo ju vlastne ani nepoznám (ak však máte záujem pán Cuketka ju pekne rozpracoval tu) a ani osvedčenými receptami. Jednoducho vám chcem ukázať ako jednoducho sa dá zo zeleninových zbytkov vyťažiť maximum.

Takže čo som pri varení svojho vývaru použila?

1 nelúpanú cibuľu (nezabudnite ju dobre umyť od hliny)
2 brokolicové hlúbiky
semienka zo surovej tekvice
semienka z pečenej tekvice
3 lúpané strúčiky cesnaku
1 mrkvu
1 petržlen
1 hlúbik z karfiolu
1 hlúbik z kelu
1 papriku
petržlenovú vňať
mrkvovú vňať
celé čierne korenie
nové celé korenie
bobkový list
sušený tymián
sušený rozmarín
zopár zrniečok feniklu
medvedí cesnak (ktorý u bol dlhú dobu v mrazničke)
soľ
olivový olej

Osobne si myslím, že je jedno čo do zeleninového vývaru dáte, takže kľudne pridajte zeler, kaleráb či paradajku. Ja som dala to čo som doma mala a na výsledku to neubralo.

Ako som varila vývar?

Hrniec som rozpálila na miernom plameni a cibuľu prekrojenú na polovicu som na sucho opiekla do čierna (reznou stranou nadol). Priliala som olivový olej a prihodila všetku zeleninu (okrem cesnaku) a čierne korenie. Keď som zeleninu opiekla prihodila som cesnak. Ešte som chvíľu zeleninu opekala a potom som zaliala asi 3,5 litrami vody (tak aby zelenina bola zakrytá). Nakoniec som pridala všetky bylinky. Keď vývar začal vrieť pridala som 1 PL soli.
Vývar som varila na malom plameni. Nesmie vrieť iba prebublávať. Takto som ho varila 1 hodinu. Na konci som ho ešte ochutnala a prisolila.
Nakoniec som ho odstavila a scedila cez sito, ktoré zachytilo zeleninu a potom som tekutinu scedila cez čistú utierku.

Ako som vývar použila?

Chcela som si vychutnať čistú chuť vývaru a tak som z neho pripravila úplne jednoduchú polievku. Na olivovom oleji som orestovala na pásiky nakrájanú mrkvu a petržlen, osolila a okorenila a zaliala som to vývarom. Varila som do zmäknutia zeleniny. Polievku som podávala s domácimi špaldovými rezancami (na ich celozrnnú verziu nájdete recept tu).
Zvyšný vývar som dala zamraziť.

Na čo všetko sa dá vývar použiť?

No v prvom rade na polievky, rizotá, omáčky..... Jednoducho všade tam kde si recept pýta vývar. A tam kde si pýta vodu a dáte vývar bude vaše výsledné jedlo oveľa chutnejšie.

Takže nevyhadzujte zeleninové zbytky, uchovajte ich a raz za mesiac si nájdite čas a uvarte si vývar a zahoďte všetky umelé  náhrady, ktoré sa tvária ako poctivý vývar. No aby som neklamala, mám doma v prípade núdze BIO bujón, ale po tejto skúsenosti si vždy si nájdem čas a uvarím voňavý vývar.



Menovky: , , , ,

35 36 37 38