01 02 03 Špinavá kuchyňa je šťastná kuchyňa: Recepty starých materí: Rezance s brbou 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Recepty starých materí: Rezance s brbou

34
Všade samé soufflé, kari, pizza, tart a čo ja viem čo ešte. Nieže by som nemala rada experimenty a skúšanie nových nepoznaných jedál z rôznych kútov sveta, ale jednoducho sa mi zacnelo po starej dobrej klasike. Viete, že granadír som nejedla už minimálne dva roky. Zrazu mi prišla na neho chuť. Potom som si spomenula na babkine rezance s brbou a moje srdce poskočilo.
A tak ma napadlo (teda s tou myšlienkou sa pohrávam už dlhšie, ale až ten granadír ma skutočne nakopol), že treba zaviesť rubriku Recepty starých materí, ktorá bude slúžiť na uchovávanie, znovuobjavenie či pripomenutie receptov našich babičiek, prababičiek či dávnych predkov. Nemyslím tým tradičné bryndzové halušky, ale jedlá, ktoré vám varievala vaša stará mama, ktoré ste už dávno nejedli či dokonca už takmer o nich ani nepočuť.
 Mám pocit, že ľudia už zabudli na tradičnú slovenskú kuchyňu a čím ďalej viac sa uchyľujú k exotike. No naša domácka kuchyňa je zdravá (aj napriek použitia masti či masla). Veď naši starí rodičia jedli mäso málokedy, živili sa prevažne domácimi plodinami ako kapusta, strukoviny, jablká či slivky a boli vitálni! Dnes prišla taká doba, že kde nie je celozrnná špaldová múka je to nezdravé, treba sa tomu vyhýbať. Áno aj ja používam rôzne múky, ale nikdy som nezanevrela na starú klasiku ako hladká, polohrubá či hrubá múka.
Takže ak máte chuť pripomenúť si vaše detské časy či objaviť nové, nepoznané jedlá táto rubrika je presne pre vás!
Ak máte nejaký recept vašej starej mamy, s ktorým by ste sa chceli podeliť či jedlo vašich detských čias kľudne mi ho pošlite na mail jacunska3@gmail.com a ja ho uvarím, ochutnám, nafotím a potom zverejním. Teším sa na vaše nápady!
A ešte čosi. Na konci každého receptu môžete nájsť dobovú fotografiu a porekadlo či pranostiku.



 Prvý recept, ktorý prinášam sa nazýva rezance s brbou. Je to recept mojej babky, ktorá pochádza z Považskej Bystrice. Sú to široké rezance so zemiakovou kašou a omastenou cibuľkou.
Keď som volala babke (ktorá ide s dobou a má mobil, hoci vie zmačknuť - ako ona vraví-len jeden gombík na prijatie hovoru) tak mi povedala: "Uvaríš si rezance, zemiaky nakrájané na kocky, necháš tam trochu vody, urobíš si takú kašičku, cibuľku si popražíš na oleji alebo masti a všetko to zmiešaš."
Naozaj to nie je žiadne veda, až na to, že tým uvaríš si rezance myslela, že si ich najprv pekne vlastnoručne urobíš. Jednoducho táto dobrota s kupovanými nefunguje.

Takže na rezance s brbou potrebujeme:

na rezance:
200 g hrubej múky
2 vajcia

na brbu:
4 zemiaky
1 cibuľa
veľký kus masla (cca 3 cm)  (prípadne olej)

Najprv si dáme variť očistené a na kocky nakrájané zemiaky do osolenej vody. Varíme do mäkka. Zemiaky zlejeme, ale trochu vody necháme na spodku a rozmiešame na kašu. 
Následne si pripravíme rezance. Na pracovnú dosku vysypeme múku, V strede urobíme jamku a pridáme vajcia. Postupne k vajciam zapracovávame múku (robím to príborovým nožom) až na koniec rukami vypracujeme cesto. Ak sa cesto lepí pridáme ešte trocha múky. Vypracujeme bochník. Cesto dobre podsypeme a vyvaľkáme (ak cez cesto vidíte svoju ruku má správnu hrúbku). Cesto necháme trochu obschnúť.
Do hrnca si dáme vodu na rezance a dáme hriať. Kým sa nám voda hreje, cesto si poprášime múkou, preložíme na polovicu a nakrájame asi 5 cm pásy. Tie si poukladáme na seba a krájame široké rezance (cca 1 cm). Otrasieme ich od múky a vhodíme do vriacej osolenej vody. Varíme cca 4 minúty. Ak sú rezance uvarené, zlejeme ich, neoplachujeme a pomastíme trochou slnečnicového oleja.
Cibuľku si nakrájame nadrobno a restujeme do mäkka a zlatista na masle.
Nakoniec k rezancom pridáme zemiaky, opraženú cibuľku a premiešame. Dosolíme podľa chuti.

Lesná železnica Ilava - Zliechov - Gápel, 1921

                                           "Na svätú Katarínu schovajme sa pod perinu."

Menovky: , , , ,

35 36 37 38