01 02 03 Špinavá kuchyňa je šťastná kuchyňa: Zemiakovo-mandľový koláč (bezlepkový, bez laktózy) 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Zemiakovo-mandľový koláč (bezlepkový, bez laktózy)

34
Keď manžel pre pár mesiacmi zistil, že má viacnásobnú intoleranciu (lepok, laktóza a vajcia) zostala som zdesená. Pátrala som na internete čo je príčinou, a pod., hľadala som všakovaké recepty. Najväčšou výzvou bolo pre mňa vegánske bezlepkové pečenie. Prvé pokusy boli úsmevné, no potom som v kníhkupecte  natrafila na skvelú knihu o bezlepkovom pečení - Vaříme a pečeme zdravě bez lepku (S. Soeffker) a veci mi začali vychádzať.
V súčasnosti manžel už nemusí držať prísnu diétu, no niektoré potraviny vylúčil úplne, prípadne varím a pečiem tak, aby tých alergénov bolo čo najmenej. Jedným z takýchto "diétnych" koláčov je aj zemiakovo-mandľový, ktorého názov možno odrádza, ale je to skvelý základný koláč, ktorý si viete doladiť podľa svojej chuti a aj napriek tomu, že je bezlepkový nedrobí sa. :)


Potrebné suroviny:

600 g v šupke uvarených zemiakov
4 vajcia od šťastných sliepočiek z voľného chovu
rastlinné mlieko podľa potreby
štipka soli
150 g trstinového cukru
1 ČL vanilkového cukru (najlepšie domáci)
100 g mletých mandlí
150 g bezlepkovej múky (použila som múku z quinoi, v recepte sa píše o pšenovej múke, ale myslím, že vďaka vajíčkam je jedno akú použijete)
1 ČL bezfosfátového prášku do pečiva

príchuť podľa mňa

malinový džem
korenie Všetko najmilšie od Sonnentoru (obsahuje ružové korenie, mleté jahody, kúsky malín či koriander) - použila som do cesta ako aj na posypanie
 čokoládová poleva (čokoláda+kokosový tuk)
peľ na posypanie

Postup:

Zemiaky uvaríme v šupke, ešte teplé olúpeme, prelisujeme a necháme vychladnúť.
Žĺtky oddelíme od bielkov. Žĺtky odvážime a doplníme rastlinným mliekom do 230 g a vyšľaháme spolu s cukrom a vanilkovým cukrom do peny. Z bielok a štipky soli vyšľaháme tuhý sneh.
Mleté mandle zmiešame s múkou, PDP a zemiakmi. Túto zmes pridáme k vyšľahaným žĺtkam a premiešame. Napokon zľahka vmiešame sneh.
Okrúhlu tortovú formu vymažeme kokosovým tukom a vlejeme cesto (ja som vliala polovicu cesta, potrela džemom a zaliala zvyšným cestom). Pečieme vo vopred vyhratej rúre na 170 stupňov cca 50 minút.
Koláč necháme vychladnúťa polejeme čokoládou, ozdobíme peľom a kvetovým korením.



Menovky: , ,

35 36 37 38